Meny

Livekamera Kirkerudbakken

Trykk på inken under for å se hvordan forholdene er i Kirkerudbakken akkurat nå.

Kamera Kirkerudbakken

 

 

Intervju med Freeski-landslagstrener

Luke Allen var på besøk i Heminghallen på BSK’s barmarkstrening.

2015-10-15
BSK Freeski

Intervjuer (I): Hei Luke, veldig hyggelig at du ville komme å besøke BSK’s trampolinetrening på en lørdag, vi benytter oss selvfølgelig av anledningen til å kjøre et lite intervju :)
Kan du fortelle oss kort om bakgrunnen din og hvordan du ble freeski-trener?

Luke (L): Jeg startet med freeski da jeg var 14, men da jeg rundet 17 ble jeg skadet for en lengre periode, så jeg begynte å henge sammen med våre trenere og lære av dem. Etter enda et par sesonger med skader, skjønte jeg at jeg ikke kom til å kunne kjøre konkurranser mer, så da tok jeg skrittet til å bli fulltidstrener

Trenere

I: Hvordan havnet du i Norge?

L: Jeg trente utøvere fra British Virgin Islands til OL i Sotsji (halfpipe), men etter at OL var over, la utøverne opp. Så jeg var på utkikk etter noe nytt. Jeg ble oppmerksom på at skiforbundet var på utkikk etter ny trener. Jeg hadde møtt noen fra det norske teamet tidligere og syntes det virket som et fint sted å jobbe. Jeg sendte en søknad og etter noen intervjurunder fikk jeg jobben, og nå jobber jeg her på år nr. 2. :)

Oppvarming

I: Som landslagstrener, hva ser du etter i en utøver?

L: Det viktigste i satsingen for oss nå, er å utvikle en “high performance kultur” i freeski. Freeski har tradisjonelt vært litt avslappet og preget av “gjør det du har lyst till”. Målrettet trening har ikke vært en del av kulturen, så vi prøver å få med oss utøverne på at styrketrening og fysikk er en viktig forutsetning for å prestere bra. Når utøverne kommer i 14-15 års alderen, er det viktig å komme inn i rutine med å trene jevnlig på styrke og fleksibilitet.

Når det gjelder yngre utøvere, så ser vi veldig gjerne at de fra starten av begynner med å lære seg å spinne begge veier. Det er veldig viktig, for når de kommer til de vanskeligere triksene, så er det ikke så vanskelig for dem hvis de føler at det er naturlig for dem å spinne begge veier. Det er en stor ting i fremtiden hvis man vil satse. Hvis du blir vant til bare å spinne en vei, tar det veldig lang tid å bli vant til motsatt vei.

Birk

I: Hvis du skulle gi bare et tips til utøverne, hva ville det være?

L: Det viktigste er å ha det moro. Jeg mener vi begynner alle med freeski fordi vi synes det er gøy, og hvis du ikke liker det du holder på med, så er det ikke noen grunn for å holde på med det. Så lenge man har det morsomt, kommer man til å lære og ha fremgang,

Ulrik

I: Og er det er et tips til klubben også?

L: Ja, dere legger til rette for at utøvere har det moro. Det kommer selvfølgelig til et punkt en gang hvor utøverne må velge å fokusere, og sette inn med hardt arbeid hvis det skal satses, men hvis man ikke trives, så kommer ikke noe av innsatsen som legges ned ha noe fornuftig formål, og de kommer ikke til å forstå hva man skal gjøre med alt det harde arbeidet.

Tormod

I: Har du oppdaget noe ved klubben vår som vi kan jobbe mer med?

L: Jeg er ganske imponert over hvor mange utøvere dere har! (da jeg jobbet i Vail, hadde vi 65 medlemmer og vi var den største klubben i USA). Det å se 80+ i en klubb her, det er fantastisk bra, men hvis jeg skal stå her akkurat nå og se inn i fremtiden mhp hva klubben kan gjøre, er det alltid lurt å forsøke å investere i nye treningsmuligheter. Kanskje airbags og slike saker. Vær på utkikk etter nye metoder og apparater man kan bruke til å lære utøverne nye triks. Hold parken oppdatert og sikker.

Henrik

I: Hvor viktig er barmarkstrening (trampoline/styrke) etter din mening?

L: Trampoline er etter min mening ekstremt viktig for det vi holder på med i freeski. Barna lærer å beherske kroppen i luften, og forstå hvor hvordan de kommer ut og inn av akser og lander trygt på bena. Det er jo til syvende og sist det vi ønsker hver gang vi hopper eller gjør et triks. Når det gjelder styrke, så trenger man ikke være supersterk i vår sport, men det hjelper å ha kraft i lår og legger og god kjernemuskulatur. Bevegelighet, fleksibilitet og stabilitet er kanskje vel så viktig som ren styrke, og det kan vi også trene på utenfor bakken.

Emil

I: Ser du noe trender i sporten?

L: Noe av de jeg ser i konkurranser er ikke akkurat at man går vekk fra tripple corks, men at man legger på vanskeligere elementer på de doble rotasjonene. feks. forskjellige grabs, vanskeligere grabs, doble grabs.

Railtriks har blitt veldig viktig, i nesten hver konkurranse er forskjellen mellom å vinne eller tape avgjort på railtriksene eller et hopptriks.

I: Supert, tusen takk for at du stilte opp på treningen i dag, det vet jeg at utøverne setter stor pris på, takk for intervjuet.

Kalender

November
MTOTFLS
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301